روز جهانی گردشگری و توریسم هرساله در روز ۲۷ سپتامبر (5 مهر ماه) برگزار می‌شود. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. از سال ۱۹۸۰ میلادی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز گردشگری و جهانگردی انتخاب کرده است. در سومین جلسه این آژانس در سال ۱۹۷۹ که در کشور اسپانیا برگزار شد، UNWTO تصمیم گرفت تا روزی را به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب کند. در نهایت روز ۲۷ سپتامبر که سالگرد پذیرش و تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری بود به عنوان روز جهانی توریسم انتخاب و این روز به طور رسمی از سال ۱۹۸۰ اعلام شد.
سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است وظیفه تبلیغ و گسترش گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در رأس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز ۲۷ سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می‌کند تا دور هم جمع شوند و در مورد مقوله توریسم و گردشگری با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.


گردشگری از زمان اعلام خبری، مبنی بر کشف ویروس همه‌گیر جدید کرونا در چین تحت تأثیر قرار گرفت. در ابتدای این صنعت بزرگترین بازار خود یعنی چین را از دست داد و سپس با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تمام فعالیت‌های مرتبط با گردشگری تعطیل شد. در این میان گروه‌های حاشیه‌ نشین و آسیب‌پذیر بیشترین زیان و صدمه را متحمل شده ‌اند. آغاز دوباره گردشگری به شروع بهبود و رشد، کمک خواهد کرد و ضروری است همگان به شکلی گسترده و منصفانه از مزایای آن بهره‌مند شوند.


شعار روز جهانی گردشگری 2021
از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری شعاری را به عنوان شعار سال خود انتخاب می‌کند، شعارهایی که هر کدام به فراخور زمان دارای اهمیت بوده و حتی مدل‌های توسعه گردشگری را تعریف می‌کند. اما امسال سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به علت همه‌گیری ویروس کرونا که با اثرات گسترده اجتماعی و اقتصادی همراه بوده و به اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه آسیب وارد کرده، کار سختی برای انتخاب شعار سال داشت. بنابراین سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) شعار «گردشگری برای رشد فراگیر» را به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است. روز جهانی جهانگردی هرساله در تاریخ ۲۷ سپتامبر و با هدف افزایش آگاهی از ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این صنعت و سهم آن در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، جشن گرفته می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *